2017. február 12., vasárnap

William Butler Yeats és a filmek

A vasárnapi verselő felidéz pár filmet, amik felidézik Yeats-et.
_____________________________________________
Nem vagyok nagy háborúsfilm rajongó, de a Memphis Belle a kedvenceim közt volt, s talán itt szerettem meg Yeats-et, eben a suta előadásban.


Ír repülő a halálát jósolja (Ford: Szabó Lőrinc)
Tudom, fent a felhők fölött
egyszer elér a végzetem;
nem bántott, akit üldözök,
akit védek, nem szeretem;
az én hazám: Kiltartan Cross,
népem: földünk szegényei,
őket a vég, ha jó, ha rossz,
nem sújtja s nem emelheti.

Nem törvény, szónok, taps, tömeg,
s nem kötelesség, a szívé,
egyszerűen az élvezet
hozott e dúlt felhők közé;
mérlegeltem, mi volt s mi lesz,
és úgy láttam, mindegy, mi vár:
egyensúlyban tartja üres
életem az üres halál.
_____________________________________________
Később az Equilibriumban szinte külön szereplő az a Yeats kötet. Segít megfordítani ebben a reménytelen sci-fiben a jövőképet.


Az ég köntösére vágyik (Ford: Szabó Lőrinc)
Volna csak enyém az ég köntöse,
Arannyal hímzett ezüstszínű fény,
Az ég kék, sötét s szürke köntöse,
Melyben az éj jár s a hajnal s a fény,
Azt teríteném lábaid elé:
De minden kincsem csak az álmaim;
Álmaim terültek lábad elé;
Lépj lágyan: amin jársz: az álmaim.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése